Vår lärmiljö speglar intresse och är utformad för att skapa arbetsro och nyfikenhet. Vi arbetar tillsammans med barnen för att ta hand om materialet och har mycket okodat material för att låta barnens fantasi och kreativitet stå i centrum. Vår gård består av varierande miljöer där barnen får möjlighet att röra på hela kroppen. Vi ser också till att det finns platser där barnen kan stanna upp för att vila, utforska och skapa. Vi tar oss ofta ut till närområdet både genom promenader men också med våra lådcyklar.
I enlighet med skollagen och läroplanen ska förskolan stödja barns utveckling och lärande samt ge dem en trygg miljö att växa upp i. Vi ser till barnets helhet, intressen och behov när vi planerar vår verksamhet. Vi vill att omsorg utveckling och lärande ska samspela och bilda en verksamhet som ger barnen en trygghet. På förskolan prioriterar vi mångsidiga kontakter och social gemenskap, samtidigt som vi förbereder barnen för fortsatt utbildning.
Under läsåret så genomför vi enkäter, observationer och intervjuer med barnen som en del i vårt systematiska kvalitetsarbete. Utifrån de resultat vi får utformar vi våra prioriterande mål för läsåret.
Våra öppettider är anpassade efter barnens
vistelsetider.
7.00 Sjörövaren öppnar
7.30 Frukost
9.30 Samling och frukt följt av undervisning/aktiviteter
11.00 Lunch i olika grupper följt av sovvila utomhus eller aktivitet
14.00 Mellanmål följt av aktiviteter både ute och inne
16.30 Frukt och vi varvar ner innan förskolan stänger
Vi erbjuder mat lagad från grunden, mycket fokus på vegetariskt och svenska råvaror. Vi vill ge barnen en positiv inställning till mat och näring. Vår kock bjuder ofta in barnen i köket och vill skapa en gemenskap med maten som grund. Vi odlar tillsammans med barnen året om, både inne och ute.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar för att utveckla sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet.
(Lpfö 18)
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar för att utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.
(Lpfö 18)